سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هر اندازه دانش انسان افزون گردد، توجّه وی نسبت به نفس خود، بیشترگردد و در ریاضت و اصلاح آن، کوشش بیشتری مبذول کند . [امام علی علیه السلام]
 

 

 

حقوق زن

صبا _ دوستم _ می گفت : چرا خدا تو قران در بحث زن و مرد تعابیری بکار برده که آدم دلش می سوزه اصلا احساس خفت می کنه ؟

گفتم مثل ؟

گفت : مثلا همین آیه (الرجال قوامون علی النساء ) آخه یعنی چی که مردا برتر از زنها هستن ! زن بیچاره اونقدر باید کار کنه ، بیرون خونه ، توی خونه ، بچه داری ، شوهرداری ، خونه داری ، آخرشم مردا برترن . وقتی خدا اینجوری می گه وای به حال این مردای از خودراضی ، همین جوریم ادعاشون میشه چه برسه به اینکه یه همچین آیه ای هم در حقشون نازل شده !

گفتم : خوب حالا تو از کجای آیه برتر بودن مردا رو بر زنها درآوردی ؟اصلا کی به تو گفته که این آیه در حق مردا نازل شده ؟

گفت یعنی چی ؟ می خوای بگی یه همچین آیه ای نداریم یا می خوای بگی مردا یه همچین ادعایی نمی کنن ؟!

گفتم هیچکدوم می خوام بگم بین حق و تکلیف فرق وجود داره یعنی بهتره  بگیم این آیه در شرح تکلیف مرداست نه حقشون .

گفت : یعنی چی ؟

گفتم خوب معلومه مسئولیت هرکسی به اندازه توانایی و وسعشه ، مسئولیت مردا هم در قبال تامین امنیت و معاش خانواده برابر توانایی اونها نسبت به زنها تعریف شده یعنی اونها این وظیفه و تکلیف رو در قبال خانواده دارن .

گفت مگه تو آیه نیومده مردا نسبت به زنها برترند و براونها مسلطند؟

گفتم : نه! اصلا ! نه برتر بودن ونه تسلط هیچکدوم معنی کلمات قوام و فضل نیستند البته به غلط بین مردم مصطلح شده که فضل به معنی برتر بودنه در اصل این کلمه به معنای زیادی در چیزیه و این زیادی لزوما برتری نمیاره ما آیات زیادی در قران داریم که خداوند از کسانی که از زیادی در نعمت یا امکاناتی بهره مندن حساب سختی می کشه و در صورتی که اونها اون زیادی در نعمت را درست و بجا مصرف نکنن عذاب دردناکی در انتظار اونهاست، کلمه قوام هم به معنی کسیه که خودش ایستاده و دست دیگری رو هم میگیره و به او در ایستادن کمک می کنه   بنابر این معنی آیه اینه که مردها بدلیل فضل وزیادی _ در قوای جسمی ویا عقل معاش _ مکلفند که خانواده را به لحاظ مالی و امنیتی تامین کنن و این به هیچ وجه برتری و تسلط نیست هر چند که عده ای اون رو به این عنوان تلقی کنند .

 گفت پس زنهایی که خودشون کار می کنن و هزینه زندگیشون رو تامین می کنن چی ؟ امروزه خانواده ها روی حقوق زنهایی که سر کار میرن حساب باز می کنن ، در بعضی از خانواده ها زن مجبوره سر کار بره تازه خرج شوهرش رو هم خودش میده .

گفتم درسته این واقعیتیه که خیلی جاها می بینیم اما ...





  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 86/3/1 ::: ساعت 8:41 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر