سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، منشأ هرگونه خیری است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
 

 

 

حقوق زن

 

وقتی سوار تاکسی شدم دو نفر از مسافرها داشتن با هم بحث می کردن البته خیلی آروم و منطقی و خیلیم مودب با هم صحبت می کردن . بحث سر حجاب بود ، یه خانم جوون کاملا بد حجاب با یه آقای میانسالی که هم به نظر آدم مطلعی می اومد ، هم چهره مذهبیی داشت . حرفهاشون به اینجا رسیده بود که اون آقا گفت :

نمی خوام شما رو نصیحت کنم می دونم که گوشتون از این حرفها پره ، حتی نمی خوام متقاعدتون کنم ، فکر نکنین این حرفها رو می زنم و تصورم اینه که شما از این تاکسی پیاده شدین میرین تو یه مغازه یه چادر میگیرین و سرتون می کنین ، نه من فقط می خوام این نکته رو به شما بگم و یاداوری کنم که در اسلام حجاب محدودیت نیست ، این حجاب _ البته یه بعدش - برای مصونیت و امنیت اجتماعی خانمها تعریف شده .

اون خانم گفت : ببینید ، شما میگین من باید خودمو بپوشونم توگرما خفه شم توسرما بخاطر چادر چاقچور اذیت شم بعدم لباسهایی رو که دوست دارم نپوشم و اونی که می خوام و می پسندم نباشم فقط بخاطر اینکه یکی دیگه منحرف نشه ؟!! خوب آقا مگه این حرف قران نیست که مردا باید از نامحرم چشم خودشونو نگه دارن ؟!! مردا نگاه نکنن اگه دین و ایمونشون براشون مهمه ! این غیر منطقیه ؟

اون آقا گفت : نه به هیچ وجه خیلیم درست و منطقیه ولی حجاب یه مساله فردی واجتماعیه که هم تاثیرات اجتماعی داره و هم تاثرات فردی ، هم برای خانمها تعریف شده و هم برای آقایون و هم حد و حدود داره برای هردو .اینکه (( .. مردا نگاه نکنن ...)) بله نه تنها منطقیه بلکه وظیفشونم همینه که به نامحرم نگاه نکنن ولی اگه یه مردی – یه نفر که چه عرض کنم خیلی از مردها – طبق قران عمل نکرد و تقوا نداشت به نظر شما دودش تو چشم کی میره ؟! کی در معرض خطر قرار میگیره ؟! دود این بد حجابیها و اون چشم چرونیها بیشتر تو چشم خانمها میره نه آقایون – حداقل به لحاظ ظاهری و اجتماعی میگم – ببینید در قران آیه صریح داریم که : (( یا ایها النبی قل لازواجک و بناتک و نساءالمومنین یدنین علیهن من جلابیبهن ذلک ادنی ان یعرفن فلایوذین ...))( ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مومنان بگو پوششهای خود را برخود فرو تر گیرند این برای آنکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند به احتیاط نزدیکتر است ... ) قبلا هم گفتم قصد نصیحت کردنتونو ندارم لطفا فقط فکر کنید امنیت اجتماعی شما چقدر براتون مهمه و آیا راهکاری بهتر از حجاب برای تضمین اون وجود داره ؟ البته گفتم که منظور فقط یه حجاب یک طرفه نیست اما این قضیه برای خانمها جامع تر و حیاتی تر به نظر میرسه ؟

اون خانم گفت : خب آقا ما چه گناهی داریم که زن خلق شدیم ؟شما میگین چه مردها اهل تقوا بودن چه نبودن تو خودتو بپوشون تا امنت اجتماعیت حفظ باشه . پس مردها هر کاری خواستن بکنن دیگه فقط زنها تو محدودیت باشن ؟

آقا گفت : ببینید حرف شما شبیه این مثاله که طرف کلی پول و جواهر و اشیاء قیمتی داره بذاره وسط خیابون بعدم بگه تو قران اومده دزدی نکنین ، مگه همیشه من باید خودمو محدود کنم و از اشیاء قیمتیم مراقبت کنم ، اونا دزدی نکنن !!!!

مثال جالبی بود خانم فقط خندید و هیچی نگفت .

بعد اون آقا ادامه داد : مگر اینکه یه خانمی از زن بودنش گله داشته باشه و بگه چرا خدا منو زن آفریده و در خلقت من عنایت خاص داشته هم زیبایی ظاهری داده هم باطنی !!! اونوقت در این صورت دیگه باید اعتراف کنم که خانمها آفریده های ناشناخته و عجیب خداوند هستند ، اگه بهشون ندن گله میکنن چرا ندادن و اگه بدن گله میکنن چرا دادن ؟!!!!!

بازم خانم خندید و هیچی نگفت .

آقاگفت : اینم که فرمودین ( من اون طور که می خوام نگردم تا دیگری منحرف نشه؟!!! ) یه بحث دیگه است . در زمینه حجاب بحثها و رویکردهای زیادی داریم و من فقط تاکیدم روی این مساله بود که حجاب رو محدودیت ندونین حجاب برای خانمها مصونیته و بیشترین میزان امنیت رو براشون به ارمغان میاره .

خانم گفت : خوب البته حرفا تون تا حدودی درسته ولی من بشخصه نمیتونم اونطوری که شما میگین زندگی کنم یعنی همینطوری که هستم رو می پسندم از اون گذشته من فکر نمی کنم یه کمی مو یا دست و پای یه خانم  که بیرون باشه باعث ناامنی در جامعه بشه به نظرم شما یه کمی دارین غلو میکنین .

آقا گفت : موبایل شما روی امواج تلفنی که کنارشه نویز میندازه به نظرتون رفتار و پوشش یه خانم روی مردانی که در جامعه با او برخورد میکنن تاثیر گذار نیست و موجبات ناامنی رو فراهم نمیکنه ؟!!!! و البته اینکه آدم حرف حق رو تا چه اندازه بپذیره و بکار ببنده به وجدان فردی و دینیشم بستگی داره .

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: جمعه 86/3/25 ::: ساعت 11:45 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر