سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را گفتند خردمند را براى ما بستاى فرمود : ] خردمند آن بود که هر چیزى را به جاى خود نهد . [ پس او را گفتند نادان را براى ما وصف کن ، گفت : ] وصف کردم . معنى آن این است که نادان آن بود که هر چیز را بدانجا که باید ننهد ، پس گویى ترک وصف ، او را وصف کردن است چه رفتارش مخالف خردمند بودن است . ] [نهج البلاغه]
 

 

 

حقوق زن

 

 

دغدغه یه خانم مؤمنه : چطور مطمئن بشم لباس و حرکاتم با رعایت حجاب کامل و حفظ وقار تحریک کننده نیست ؟

پاسخ : فهم این که چه چیز تحریک کننده و چه چیز تحریک کننده نیست ، امرى وجدانى است ، و از دو راه مى توان فهمید :

 1 . از طریق خود زنان ; زیرا خود زنان بیش از مردان مى دانند چه چیز محرک است ;

 2 . از طریق مردان ; از طرز برخورد جوانان و مردان به خوبى مى توان فهمید که آیا حضور کدام زن در جامعه محرک است .

اینک به برخى از عوامل تحریک که قرآن روی آن ها صحه گذاشته توجه شما رو جلب میکنم :

1 . زینت ها : «وَ لاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا; (نور ، 31) و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است آشکار ننمانید .» زینت معناى وسیعى دارد که شامل لباس ، چادر ، مقنعه و . . . که انگشت نما باشد و جلب توجّه کند و سبب تحریک شود نیز هست .

2 . نگاه : «قُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِن ;(نور ، 31) و به زنان با ایمان بگو چشم هاى خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند .»

یکى از عوامل تحریک کننده به ویژه از سوى زنان نگاه است ، مخصوصاً اگر نگاه هوس آلود باشد . لذا براى کاهش تحریک لازم است نگاه ها به حداقل برسد و بیش از ضرورت که براى انجام کارها است نگاه نکنند .

3 . پوشش نامناسب : یکى از عوامل تحریک ، پوشیدن لباس هاى چسبان ، نازک و پوشیدن لباس یا کفش یا هر چیزى است که تولید صدا کند . براى اطمینان به این که محرک نیست ، بهتر است چادر یا لباس هاى غیر چسبان پوشیده شود; «وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُیُوبِهِنّ ;(نور ، 31) و (اطراف ) روسرى هاى خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه ، با آن پوشانده شود) و از پوشیدن چیزهائى که تولید صدا مى کند پرهیز شود; «وَلاَ یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یُخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ; (نور ، 31) آنها به هنگام راه رفتن پاهاى خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صداى خلخالى که بر پا دارند به گوش رسد) .» فقهاى بزرگوار مى فرمایند : «در مورد حجابِ واجب ، کافى است که زن بدن خود را جز صورت و دست تا مچ به هر وسیله اى که مى تواند بپوشاند و لباس خاصى شرط نیست ، ولى پوشیدن لباس هاى تنگ و چسبان و هم چنین لباس هاى زینتى اشکال دارد .(1)

4 . بیرون آمدن از منزل در موارد غیر ضرورى : از آنجا که صرف حضور زن در اجتماعِ نامحرمان حتى با حفظ حجاب کامل ، امکان تحریک وجود دارد ، توصیه شده است در غیر موارد ضرورى زنان از منزل خارج نشوند . «وَ قَرْنَ فِى بُیُوتِکُنَّ وَ لاَ تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَـهِلِیَّةِ الاُْولَى ;(احزاب ، 33) و در خانه هاى خود بمانید و همچون جاهلیت نخستین (در میان مردم ) ظاهر نشوید .»

5 . صدا : یکى از عوامل تحریک کننده صداى زنان است ; به ویژه اگر صدا نازک شود ، و به صورت غیر معمول درآید . «فَلاَ تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیَطْمَعَ الَّذِى فِى قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَّعْرُوفًا;(احزاب ، 32) بنابراین به گونه اى هوس انگیز سخن نگوئید که بیماردلان در شما طمع کنند و سخن شایسته بگوئید .»

6 . اختلاط زنان و مردان : از عوامل تحریک اختلاط زنان و مردان در مجامع ، مراکز ، ساختمان ها خیابانها و . . . است . لذا شایسته است که از مکان هاى این چنین که ضرورتى ندارد پرهیز شود .(2)

===============

1 . توضیح المسائل مراجع ، ج 2 ، ص 421 ، دفتر انتشارات اسلامى .

2 . ر .ک : تفسیر نمونه ، آیت اللّه مکارم شیرازى و دیگران ، ج 14 ، ص 435 ـ 442.

 

 

 





  • کلمات کلیدی :

  • ::: سه شنبه 86/1/7 ::: ساعت 12:10 عصر :::   توسط شهرمجازی قرآن کریم 
    نظرات شما: نظر